Що таке конфлікт, шляхи їх вирішення
Конфлікти бувають прихованими і явними, але в їх основі завжди лежить відсутність узгодженості між людьми. Тому конфлікт – це відсутність узгодження між двома або більше сторонами – особами, групами.
Конфлікти – явище негативне, небажане для кожного з нас, а особливо для педагогічних працівників, оскільки саме їм частіше за інших доводиться стикатися з непорозуміннями.
Для того, щоб правильно зрозуміти причини виникнення конфліктів, уміти аналізувати їх, слід навчитися управляти ними.
Для всіх видів конфліктів характерним є:
- наявність не менше двох сторін, які контактують між собою;
- взаємонесумісність цінностей і намірів сторін;
- протиставлення діянь однієї сторони іншій і навпаки;
- поведінка, направлена на ліквідацію планів і руйнування намірів іншої сторони, щоб отримати, здобути щось за рахунок неї;
- застосування сили і примусу з метою вплинути на поведінку іншої сторони в бажаному напрямку;
- наявність емоційної напруги в стосунках між партнерами.
Основними причинами конфліктів є:
- недоліки виховання, проявлені в грубощах, черствості, нечесності, непослідовності;
- негативні риси характеру і, перш за все, неврівноваженість, надмірна владність, неповага в спілкуванні.
Правила розв’язання конфліктних ситуацій:
- Не починайте свою промову з вислову: „Я давно вже хотів сказати...”
- Уникайте слів «завжди» і «ніколи».
- Якщо цю людину ви ніколи не хвалили, не очікуйте, що на вашу критику вона відреагує позитивно.
- Критикуйте лише те, що можна змінити.
- Не порівнюйте поведінку цієї людини з поведінкою інших. Це принижує.
- Не знищуйте індивідуальність.
- Не приписуйте співрозмовнику того, чого він не казав. Краще не перебільшувати – Вас можуть звинувачувати у брехні.
- Розумійте, що висловлення власних почуттів та почуттів співрозмовника - це нормально, є важливою складовою будь-яких взаємовідносин, прислухатися до них - одна із складових успіху.
- Не зосереджуйтесь на особистості співрозмовника, сконцентруйте увагу на проблемі й варіантах її вирішення.
- Не кажіть тільки про свої проблеми, дайте змогу висловитися партнеру й уважно вислухайте його.
- Давайте людям психологічну паузу, що може зняти емоційне навантаження, за потреби.
- Прагніть щиро зрозуміти співрозмовника та його почуття.
- Свою помилку визнайте швидко і рішуче, випереджаючи можливу критику, це важливо.
- Не перекладайте всю провину на співрозмовника, це може погіршити наявну ситуацію.
- Визначте динаміку Ваших взаємин і усвідомте мету й мотиви поведінки співрозмовника (чому він/вона/вони так себе поводить, що я з цим можу зробити?)
- Зміцнюйте позитивну атмосферу у спілкуванні, акцентуйте увагу на сильних сторонах та хороших моментах у Вашому спілкуванні (Акцентування на лише на проблемах може призвести до руйнації.)
- Перетворюйте свої проблеми на нові можливості й перспективи.
- Відчувайте, коли потрібно відступити та поступитися.
- Покажіть співрозмовнику що Вам важлива його думка, його почуття та те що Ви хочете вирішити конфлікт (зпитайте в себе для чого вам потрібно вирішити конфлікт опираючись на позитивний підхід), акцентуйте увагу, що це для Вас важливо.
- Безвихідних ситуацій не буває.
- Розмовляйте.
Не уникайте конфліктів, а намагайтеся їх вирішувати й запобігати негативним наслідкам!
Коментарі
Дописати коментар