Що таке конфлікт, шляхи їх вирішення

Конфлікти бувають прихованими і явними, але в їх основі завжди лежить відсутність узгодженості між людьми. Тому конфлікт – це відсутність узгодження між двома або більше сторонами – особами, групами.

Конфлікти – явище негативне, небажане для кожного з нас, а особливо для педагогічних працівників, оскільки саме їм частіше за інших доводиться стикатися з непорозуміннями.


Для того, щоб правильно зрозуміти причини виникнення конфліктів, уміти аналізувати їх, слід навчитися управляти ними.

Для всіх видів конфліктів характерним є:

  • наявність не менше двох сторін, які контактують між собою;
  • взаємонесумісність цінностей і намірів сторін;
  • протиставлення діянь однієї сторони іншій і навпаки;
  • поведінка, направлена на ліквідацію планів і руйнування намірів іншої сторони, щоб отримати, здобути щось за рахунок неї;
  • застосування сили і примусу з метою вплинути на поведінку іншої сторони в бажаному напрямку;
  •  наявність емоційної напруги в стосунках між партнерами.


Основними причинами конфліктів  є:

  • недоліки виховання, проявлені в грубощах, черствості, нечесності, непослідовності;
  • негативні риси характеру і, перш за все, неврівноваженість, надмірна владність, неповага в спілкуванні.


Правила розв’язання конфліктних ситуацій:

  1. Не починайте свою промову з вислову: „Я давно вже хотів сказати...”
  2. Уникайте слів «завжди» і «ніколи».
  3. Якщо цю людину ви ніколи не хвалили, не очікуйте, що на вашу критику вона відреагує позитивно.
  4. Критикуйте лише те, що можна змінити.
  5. Не порівнюйте поведінку цієї людини з поведінкою інших. Це принижує.
  6. Не знищуйте індивідуальність.
  7. Не приписуйте співрозмовнику того, чого він не казав. Краще не перебільшувати – Вас можуть звинувачувати у брехні.
  8. Розумійте, що висловлення власних почуттів та почуттів співрозмовника - це нормально, є важливою складовою будь-яких взаємовідносин, прислухатися до них - одна із складових успіху.
  9. Не зосереджуйтесь на особистості співрозмовника, сконцентруйте увагу на проблемі й варіантах її вирішення.
  10. Не кажіть тільки про свої проблеми, дайте змогу висловитися партнеру й уважно вислухайте його.
  11. Давайте людям психологічну паузу, що може зняти емоційне навантаження, за потреби.
  12. Прагніть щиро зрозуміти співрозмовника та його почуття.
  13. Свою помилку визнайте швидко і рішуче, випереджаючи можливу критику, це важливо.
  14. Не перекладайте всю провину на співрозмовника, це може погіршити наявну ситуацію. 
  15. Визначте динаміку Ваших взаємин і усвідомте мету й мотиви поведінки співрозмовника (чому він/вона/вони так себе поводить, що я з цим можу зробити?)
  16. Зміцнюйте позитивну атмосферу у спілкуванні, акцентуйте увагу на сильних сторонах та  хороших моментах у Вашому спілкуванні (Акцентування на лише на проблемах може призвести до руйнації.)  
  17. Перетворюйте свої проблеми на нові можливості й перспективи.
  18. Відчувайте, коли потрібно відступити та поступитися.
  19. Покажіть співрозмовнику що Вам важлива його думка, його почуття та те що Ви хочете вирішити конфлікт (зпитайте в себе для чого вам потрібно вирішити конфлікт опираючись на позитивний підхід), акцентуйте увагу, що це для Вас важливо.
  20. Безвихідних ситуацій не буває.    
  21. Розмовляйте.          

Не уникайте конфліктів, а намагайтеся їх вирішувати й запобігати негативним наслідкам!

Коментарі

Популярні публікації